Driver du en blogg, webbshop eller mycket av ditt företag på internet? Digital marknadsföring är A och O idag. Genom att automatisera och personifiera din marknadsföring kommer du lättare nå nya kunder och behålla gamla.
Automatiserad marknadsföring
Automatiserad marknadsföring är ett mycket smart och effektivt sätt att nå ut till dina kunder. Det låter kanske lite opersonligt, men det är precis tvärt om. Hur bedriver vi vanligtvis marknadsföring? Jo, genom att skriva ett nyhetsbrev eller ett SMS och skicka ut det till våra kunder. Problemet är att folk får så många nyhetsbrev och SMS idag att det är svårt att nå igenom bruset. Du vill att dina kunder verkligen öppnar och läser ditt nyhetsbrev eller SMS. Att det inte hamnar i spamkorgen eller blir raderat. Bästa sättet att få kunderna att verkligen läsa ditt brev har ingenting med logga, hur väl du skriver, vilken tid på dygnet som du skickar ut ett brev, vem som har skrivit nyhetsbrevet eller hur snygga bilder du har. Det som primärt är avgörande för att få ett nyhetsbrev eller SMS att bli läst är dina erbjudanden. Den mesta reklamen är allmänna erbjudanden. Alla kunder eller blivande kunder blir erbjudna samma produkter eller tjänster. Eftersom olika människor har olika behov blir de flesta nyhetsbrev inte av intresse för alla. Med automatiserad marknadsföring från Rule kommer du ifrån problemet. Då skickas erbjudandena (nyhetsbrevet/SMS:et) till kunderna baserat på tidigare köp, boendeort, ålder och profession. Det gör att du kan nå rätt person i rätt tid. Dina nyhetsbrev innehåller bara intressanta erbjudanden till kunden, vilket gör att fler kommer att läsa ditt brev eller SMS. Gå in på Rule.se och testa deras automatiserade marknadsföring helt gratis. Plattformen är enkelt och visuellt utformad och kräver inte att du har kunskap om automatiserad marknadsföring för att lyckas med den.
Riktad marknadsföring
Automatiserad marknadsföring är egentligen riktad marknadsföring, ungefär som Google och många hemsidor använder cookies. Om du sökte på cyklar igår så kommer du troligtvis att se reklam för olika cykelmärken när du går in på olika hemsidor. Det är samma tankesätt bakom Rules automatiserade marknadsföring. Den reklam som dina kunder får baseras inte på vad du för tillfället tänker sig att alla vill ha, eller vad du precis har köpt in och har mycket av i lagret. Nej, istället baseras den på deras köpvanor. En person som brukar köpa t-shirt till barn kan mycket väl tänka sig att även köpa andra barnkläder. Om personen aldrig köper husgeråd eller sportkläder behöver du inte överösa personen med tio sorters muggar eller nyaste sportskorna.
Tid och plats
Marknadsföring handlar också om att nå rätt person vid rätt tillfälle. Låt oss säga att du vill sälja paraplyn. Troligtvis kommer ditt erbjudande om snygga/billiga paraplyer vara av större vikt om det skickas ut till personer som bor i ett område som just då har dåligt väder. Du ställer alltså in på plattformen att alla personer som bor i till exempel Gävle eller Umeå ska få ett SMS/mejl med ditt paraplyerbjudande. Men dina kunder som bor i Malmö, där solen skiner för fullt, får istället ett erbjudande om solglasögon.