Att göra sig ett namn som modebloggare är inte längre lika enkelt som det var i bloggarnas barndom. Konkurrensen på modescenen är stenhård, och för att lyckas gäller det att hitta en lukrativ nisch och att redan från början driva sin blogg med tanke på tillväxt och affärsstrategi. Precis som att driva vilket företag som helst, med andra ord.
Att se sin blogg som ett ”riktigt” företag är dock inte helt självklart för många. Tydligt är dock att det finns all anledning att göra det, de större svenska bloggarna har minst lika stor omsättning som namnkunniga storföretag. Inte minst personligheter som influencern Bianca Ingrosso har på senare tid kammat hem storkovan genom sin produktlinje Caia Cosmetics.
Din blogg är nämligen bara utgångspunkten för ett större varumärkesbyggande som du har möjlighet att vara ansiktet utåt för. I takt med att din blogg växer kommer erbjudanden om externa samarbeten att komma in, och i arbetet mot andra företag gäller det att ge ett professionellt intryck. Oavsett hur många följare du har kommer företag vara mycket mer benägna att samarbeta med dig om de ser dig som en aktör att lita på. Att bjuda in till kundmöte hemma i vardagsrummet är exempelvis en sämre idé. Du ska hellre nyttja ett coworking space i Stockholm för kundmöten, och när det blir dags att samla ihop ett team kring din blogg är det en självklarhet att dina medarbetare ska ha tillgång till en ordentlig arbetsplats.
Följ regler om marknadsföring
Att använda sin blogg som marknadsföringskanal är en självklarhet för att driva en professionell blogg i dag. Med detta kommer också vissa skyldigheter. Att förhålla sig till Konsumentverkets regler för marknadsföring i sociala medier och bloggar är en självklarhet.
Både du och de företag du samarbetar med kommer i längden tjäna på att ni tydligt markerar era samarbeten. För dig finns ett värde i att din läsarkrets känner förtroende för din röst, och det förtroendet är svårt att bygga upp. När du väl fått en lojal följarskara ska du hålla i den för allt vad du är värd, de är den förhandlingskraft du har när du tecknar avtal med dina samarbetspartners.
Nischa dig för utveckling
Som för de flesta företag är varumärkesbyggandet en viktigt komponent i din potentiella framgångssaga. Att bygga varumärken är en hel vetenskap i sig, men att vara tydlig och konsekvent i sin kommunikation är A och O. Det kan till exempel innebära att du i början av din bloggkarriär behöver begränsa dig till en specifik nisch, och se till att ditt namn blir känt inom just det området. Att helt viga sitt modebloggande åt accessoarer är exempelvis ingen dum idé. Bygger du upp en följarbas med en såpass nischad blogg kommer eventuella samarbetspartners vara säkra på vad dina läsare är intresserade av – och för de företag som vill marknadsföra sina accessoarer blir din blogg en guldgruva.
I längden behöver du dock inte känna dig begränsad till det ämne du en gång byggde din bloggkarriär på. De bloggare och influencers som lyckats omvandla sin blogg till ett långsiktigt arbete har alla utvecklat sina respektive fält åt olika håll. Samtidigt som du ska koncentrera dig på din nisch i början, ska du också lägga på minnet alla idéer du får längs vägen. Säkert kommer du få syn på en mängd olika sätt att utveckla ditt varumärke i ett senare skede.